keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Luukku #2. Valokuvauksesta?

Olen maininnut tämän asian jo useamminkin, mutta mielestäni tärkeä osa bloggaamista ovat kuvat, joihin ainakin itse panostan paljon.

Tykkään henkilökohtaisesti valokuvata ja olenkin sitä oppinut bloggaamisen ohella. Blogi oli hyvä tekosyy mennä useammin kameran kanssa ulos ja räpsiä kuvia. Valokuvaaminen tuo mukavan rauhantunteen ainakin minulle itselleni.

Jälkikäsittely ei olekaan sitten ihan minun alaani, mutta tiedän kyllä siitäkin jotain. Kuvien käsitteleminenkin on hauskaa, sitten sen onnistuessa. Käsittelemiseen minun on aina otettava itseäni niskasta kiinni, koska muuten en jaksaisi sitä tehdä. Enkä yleensä teekään, ellei kuvat selvästikin tarvitse sitä. Väleissä on hetkiä, jolloin en jaksa muokata kuvia ja hetkiä, jolloin taas jaksan. Jos en ota itseäni niskasta kiinni julkaisen kuvat sellaisenaan, mutta jälkeenpäin harmittelen, kuinka paljon minulla loppujenlopuksi olisikin ollut aikaa kuvien käsittelemiseen ja kuinka paljon hienompia niistä olisi tullut. Henkilökohtaisesti en pidä liian muokatuista kuvista, joista näkee selvästi kuvan muokkauksen. Joihinkin kuviin se sopii, mutta joihinkin taas ei. Toiset bloggaajat muokkaavat kuvansa automaattisesti ennen julkaisua ja toiset taas eivät koskaan. Osa taas muokkaa fiiliksensä mukaan. Itse taidan kuulua juurikin tuohon joukkoon, tai sitten mahdollisesti nykyään jo hieman tuohon ensimmäiseen. Tässä muutamia vinkkejä eläinten valokuvaamiseen ja kuvien käsittelemiseen.
1. Ota kuva eläimen tasolta
2. pyri siihen, että eläin näkyy kokonaan - korvat, häntä ja kuono.
3. älä muokkaa kuvia liikaa!
Itse kalastelen ohjeita netistä, mistä milloinkin. Luen todella monia ohjepostauksia, koska pidän siitä. Hyviä ohjeita löydät esim täältä.

Kehotan jokaista ainakin yrittämään, mikäli on mahdollisuus ilmaiseen Gimpiin. Loppujenlopuksi se on hauskaa!! :)

Muokkaatko sinä kuviasi koskaan? Joka kerta? Satunnaisesti? :)

8 kommenttia:

  1. Jälkikäsittely ei ole ihan mun juttu ja aika ja taidot mulla riitä siihen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, kyllä harjoittelemalla oppii ja aikaa saa repäistyä aina. ;)
      Ainakin itselläni olen huomannut, kun olen tehnyt jotain muuta ja tylsistynyt niin alankin tekemään hyvin usein blogijuttuja!

      Poista
  2. Mä tykkään kuvien muokkaamisesta. :') En kauheen usein muokkaa blogiini meneviä kuvia, mutta joskus. Muokkaan enemmän sellasia kuvia, mitä en julkase minnekkään. Tavallaa harjottelen vaa sitä kuvien muokkaamista omilla kuvillani. ;.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, rohkeasti vain kuvat julki! Harjoittelu tekee mestarin. :)

      Poista
    2. Joo, aika pian blogissa tullaankin muokattuja kuvia näkemään, koska ajattelin tehdä "Muokattuja kuvia" -postauksen. :')

      Poista